På måndagar undervisar jag vid Iponjola
Secondary School.
Jag skulle ha undervisat i engelska och
historia men efter att ha blivit introducerad till ämnena, läst kursplanen,
planerat och undervisat en dag insåg jag problemet med systemet här.
I Tanzania ska all undervisning från secondary
school och uppåt ske på engelska. Problemet är att eleverna inte kan engelska,
de kanske kan förstå viss engelska men de kan inte uttrycka sig. Så utmaningen
är att försöka undervisa dem när jag inte vet om de förstår vad jag säger.
Även undervisningssystemet är annorlunda,
lärarna här säger att utmaningen inte bara är att eleverna har svårt att förstå
undervisningen utan att all undervisning som sker är till för att eleverna ska
klara de nationella proven. Om eleverna inte klarar de nationella proven från
regeringen får de inte fortsätta till nästa ”form” eller årskurs. Dessa prov
görs i form två och fyra. Lärarna kan inte undervisa någonting annat än det som
läroplanen/riktlinjerna säger eftersom det är vad som kommer på proven.
Riktlinjerna för undervisningen är väldigt
utförliga, det finns en mall för vad varje lektion ska innehålla och hur
läraren ska undervisa innehållet. Lärarna här har skickat in ett förslag till
regeringen, om att de gärna har en läroplan där innehållet är bestämt, men att
de själva ska få bestämma hur de ska lära ut det. Lärarna vill även att
systemet med nationella prov ska modifieras, i nuläget bestäms 100% av betyget
av det nationella provet. Eleverna vet detta och lärarna säger att det är en utmaning
eftersom vissa elever inte bryr sig om lärarna, om de kommer för sent eller om
de missar undervisning, eftersom hela betyget hänger på ett prov. Lärarna gör
prov kontinuerligt för att se hur mycket
eleverna har tagit till sig, men dessa prov är inte betygsgrundande utan de är
mer utav ett test för att se hur de ligger till inför de nationella proven.
Lärarnas förslag är att betyget ska delas upp så att kanske 60% kom från det
nationella provet och 40% från lärarnas omdömen och prov. Då skulle eleverna
bli mer seriösa med sin närvaro och sitt studerande under terminerna.
Morgonsamling, med nationalsång |
Jag hade en lektion i historia, de håller på
att prata om olika näringar inom kolonialismen, och jag höll i en lektion om
handel. Det gick bra men det var frustrerande att inte få undervisa det jag
ansåg var viktigt kring ämnet utan bara det som stod i kursboken. Jag försökte
få dem att säga vad de tyckte, om var det bra eller dåligt för landet med
kolonialism osv. Men de var bara tysta, jag vet inte om det var för att de inte
förstod frågan, om de inte visste hur de skulle uttrycka sig eller om de bara
inte är vana vid att läraren ber dem uttrycka sin egen åsikt om ämnet eftersom
det är inte relevant för de nationella proven. Iallafall så var jag tvungen att
ta bort ett ämne för det blev för mycket att förbereda två ämnen när jag har
andra uppgifter i kyrkan här. Som lärare måste man nämligen skriva ner alla
anteckningar och ge till klassen i slutet av lektionen så att de kan skriva av
dem efteråt, eftersom lärarna verkar tycka att eleverna inte ska anteckna under
lektionen. Jag har dock uppmanat mina elever att de ska anteckna under
lektionerna så att de lär sig, eftersom de behöver kunna det om de börjar på
universitetet.
Dock är det inte alla som har med sig papper och penna så det är
bra om de får anteckningarna från lektionen ändå. Jag valde då bort historia och inriktar mig
nu på engelskaundervisningen. Jag har två klasser varje måndag och just nu
pratar vi om dikter. Det är rätt utmanande att försöka förklara begrepp inom
poesi när de inte riktigt förstår förklaringarna, men jag försöker att vara så
tydlig jag kan och ge mycket exempel. Jag tror tex. inte att de har ironi på
Swahili för de förstod inte riktigt konceptet, men efter mycket förklaring tror
jag att det gick hem. Nu har jag haft klasserna i några veckor och vi har
pratat om alla olika begrepp inom poesi, hur man analyserar dikter och de har
fått öva på att analysera en dikt. Jag måste säga att jag tycker att de har
utvecklats från när jag började undervisa dem. Nu försöker de svara på frågor
jag ställer, jag har verkligen uppmuntrat dem till att försöka svara, att det
gör ingenting om de formulerar sig fel, det viktiga är att de försöker. Jag
straffar dem inte. De andra lärarna här jobbar inte riktigt så, jag tror det kan
vara en bidragande faktor till att eleverna inte vågar svara och därmed inte
övar på att uttrycka sig. Just nu ska de skriva sina egna dikter, de får jobba
i grupp för att ha hjälp av varandra, de får välja ämne helt fritt och i slutet
av lektionen nästa vecka ska jag samla in dem. Det ska bli väldigt intressant
att se hur och vad de skriver.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar