fredag 16 november 2012

Lärare vid Iponjola Secondary School


På måndagar undervisar jag vid Iponjola Secondary School.
Jag skulle ha undervisat i engelska och historia men efter att ha blivit introducerad till ämnena, läst kursplanen, planerat och undervisat en dag insåg jag problemet med systemet här.
I Tanzania ska all undervisning från secondary school och uppåt ske på engelska. Problemet är att eleverna inte kan engelska, de kanske kan förstå viss engelska men de kan inte uttrycka sig. Så utmaningen är att försöka undervisa dem när jag inte vet om de förstår vad jag säger.
Även undervisningssystemet är annorlunda, lärarna här säger att utmaningen inte bara är att eleverna har svårt att förstå undervisningen utan att all undervisning som sker är till för att eleverna ska klara de nationella proven. Om eleverna inte klarar de nationella proven från regeringen får de inte fortsätta till nästa ”form” eller årskurs. Dessa prov görs i form två och fyra. Lärarna kan inte undervisa någonting annat än det som läroplanen/riktlinjerna säger eftersom det är vad som kommer på proven.
Riktlinjerna för undervisningen är väldigt utförliga, det finns en mall för vad varje lektion ska innehålla och hur läraren ska undervisa innehållet. Lärarna här har skickat in ett förslag till regeringen, om att de gärna har en läroplan där innehållet är bestämt, men att de själva ska få bestämma hur de ska lära ut det. Lärarna vill även att systemet med nationella prov ska modifieras, i nuläget bestäms 100% av betyget av det nationella provet. Eleverna vet detta och lärarna säger att det är en utmaning eftersom vissa elever inte bryr sig om lärarna, om de kommer för sent eller om de missar undervisning, eftersom hela betyget hänger på ett prov. Lärarna gör prov kontinuerligt  för att se hur mycket eleverna har tagit till sig, men dessa prov är inte betygsgrundande utan de är mer utav ett test för att se hur de ligger till inför de nationella proven. Lärarnas förslag är att betyget ska delas upp så att kanske 60% kom från det nationella provet och 40% från lärarnas omdömen och prov. Då skulle eleverna bli mer seriösa med sin närvaro och sitt studerande under terminerna. 

Morgonsamling, med nationalsång   
Jag hade en lektion i historia, de håller på att prata om olika näringar inom kolonialismen, och jag höll i en lektion om handel. Det gick bra men det var frustrerande att inte få undervisa det jag ansåg var viktigt kring ämnet utan bara det som stod i kursboken. Jag försökte få dem att säga vad de tyckte, om var det bra eller dåligt för landet med kolonialism osv. Men de var bara tysta, jag vet inte om det var för att de inte förstod frågan, om de inte visste hur de skulle uttrycka sig eller om de bara inte är vana vid att läraren ber dem uttrycka sin egen åsikt om ämnet eftersom det är inte relevant för de nationella proven. Iallafall så var jag tvungen att ta bort ett ämne för det blev för mycket att förbereda två ämnen när jag har andra uppgifter i kyrkan här. Som lärare måste man nämligen skriva ner alla anteckningar och ge till klassen i slutet av lektionen så att de kan skriva av dem efteråt, eftersom lärarna verkar tycka att eleverna inte ska anteckna under lektionen. Jag har dock uppmanat mina elever att de ska anteckna under lektionerna så att de lär sig, eftersom de behöver kunna det om de börjar på universitetet.
Dock är det inte alla som har med sig papper och penna så det är bra om de får anteckningarna från lektionen ändå.  Jag valde då bort historia och inriktar mig nu på engelskaundervisningen. Jag har två klasser varje måndag och just nu pratar vi om dikter. Det är rätt utmanande att försöka förklara begrepp inom poesi när de inte riktigt förstår förklaringarna, men jag försöker att vara så tydlig jag kan och ge mycket exempel. Jag tror tex. inte att de har ironi på Swahili för de förstod inte riktigt konceptet, men efter mycket förklaring tror jag att det gick hem. Nu har jag haft klasserna i några veckor och vi har pratat om alla olika begrepp inom poesi, hur man analyserar dikter och de har fått öva på att analysera en dikt. Jag måste säga att jag tycker att de har utvecklats från när jag började undervisa dem. Nu försöker de svara på frågor jag ställer, jag har verkligen uppmuntrat dem till att försöka svara, att det gör ingenting om de formulerar sig fel, det viktiga är att de försöker. Jag straffar dem inte. De andra lärarna här jobbar inte riktigt så, jag tror det kan vara en bidragande faktor till att eleverna inte vågar svara och därmed inte övar på att uttrycka sig. Just nu ska de skriva sina egna dikter, de får jobba i grupp för att ha hjälp av varandra, de får välja ämne helt fritt och i slutet av lektionen nästa vecka ska jag samla in dem. Det ska bli väldigt intressant att se hur och vad de skriver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar