lördag 6 oktober 2012

Predikan...

Min handledare tyckte att eftersom jag är en teologistudent och är här för att göra praktik så ska jag predika. Detta var ingenting som jag hade tänkt att jag skulle eller ville göra när jag for hit. Men här är det vanligt att teologistudenterna får predika på söndagsgudstjänster, så sagt och gjort, jag fick en vecka på mig att förbereda en predikan. Stället jag skulle predika på var Kinanasi, det är den ”Preaching point” som ligger längst bort ute i bushen. Det provisoriska bönhuset var byggt av lera och bambu och det var fullsatt i den lilla byggnaden. Jag kände att ”vad har jag att säga till dessa människor som bor och lever ett liv som nästan är så långt ifrån mitt som man komma? Vad är det som gör mig så viktig att jag får stå här och berätta mina tankar och åsikter?” De förväntade sig att jag skulle predika iallafall så det var vad jag gjorde. Jag tror att det gick bra, de verkade nöjda iallafall även om det blev en ganska lång predikan med tanke på att prästen fick översätta min engelska predikan till swahili. Jag höll alltså min första ”riktiga” söndagspredikan, på engelska, på en mässa, i ett fullsatt litet bönhus byggt av lera och bambu, långt ute i den afrikanska bushen. 

Jag predikar och Imani Chibona (min handledare) översätter

Bönhuset i Kinanasi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar